Berättelser om innovation

Kvinna. Foto: Sandra Baqirjazid/Näringsdepartementet

Människan är central i innovationsberättelser. Foto: Näringsdepartementet Bildrättigheter

Allt började i en taxi på väg till Helsingfors flygplats för ett år sedan. Vi diskuterade hur vi i arbetet med den nationella innovationsstrategin skulle kunna tydliggöra vad innovation kan vara och innebära för såväl enskilda människor som samhället. Då kom jag att tänka på en historia som jag fått mig berättad av en person som arbetar med Corporate Storytelling. Det var en historia som utspelade sig i just Helsingfors och trots att det hade gått ett antal år så kom jag plötsligt ihåg hela berättelsen.

En bra berättelse, som är sann och befolkad av människor har långlivad kraft.

Under året som gått har vi sett flera exempel på aktörer som arbetat med berättelser, eller storytelling som det kallas, och det har stärkt oss i våra tankar att detta kan vara en relevant metod även i arbetet med innovationsstrategin. Berättelser om innovativa människor, lösningar, organisationer och företag kan bidra till att skapa en gemensam bild av det innovativa Sverige.

Att människor är centrala för innovation, och att berättelserna om dessa därför är befolkade av människor, är även en central tanke hos vår näringsminister Annie Lööf (se t ex Annies tal vid IVAs överlämning av Innovationsplan Sverige).

I tisdags förra veckan samlade vi ett sjuttiotal personer här på Näringsdepartementet för en gemensam workshop i Storytelling. Det var, utöver representanter från Regeringskansliet, deltagare från näringslivet, myndigheter, lärosäten, regioner och offentlig sektor. Till vår hjälp hade vi en processledare som arbetat i många år med Corporate Storytelling och efter en inspirationsföreläsning blev vi indelade i grupper för att dela berättelser med varandra. Ett axplock av dessa presenterade vi sedan för varandra vid den efterföljande skördefesten.

Vi fick höra berättelser om innovativa människor, affärsmodeller, företag och myndigheter. Bland annat fick vi ”Soffan” om en försäljning som blev startskottet till en ny affärsmodell för veterinärverksamhet. En annan berättelse var ”Livbojen” där en kvinnas fysiska begränsning bidrog till innovationen med en uppblåsbar livräddningsboj. Det var till och med en deltagare som konstaterade att den här workshopen som vi gemensamt utövade också var en del av ett innovativt arbetssätt!

En viktig fråga som diskuterades var hur vi tar dessa berättelser vidare. Vi har idag inte svaret på exakt hur men vi kommer inom kort att träffa Svenska Institutet och Vinnova för en fortsatt diskussion.

Har du berättelser eller tankar kring storytelling om innovation som du vill dela med oss? Det går bra att använda kommentarsfältet nedan eller skicka e-post till n.innovationsstrategi[a]enterprise.ministry.

Kommentera

5 kommentarer

Första gången du kommenterar på Näringsbloggen kommer kommentaren att godkännas av moderator innan den visas. Du måste följa Näringsbloggens netikett när du kommenterar.

Genom att klicka på knappen Skicka samtycker du till att kakor används.

E-postadressen visas inte publikt

  1. Lars-Göran Larsson

    Jag tror det är mycket grundläggande för den innovativa processen. Människor ges möjlighet att träffas och berätta om behovet av lösningar och andra med andra kunskaper och erfarenheter möter med förslag som löser problemet eller situationen.

    Strategier för att fler och bredare möten mellan människor ska uppstå bör vara centralt i den kommande innovationsstrategin.

    Svara på inlägget
  2. Teresia Widigs Ahlin

    Jag tror att storytelling kan vara ett bra verktyg, som komplement till andra metoder.

    På sätt och vis är det ”Kejsarens nya kläder”, eftersom man har arbetat med ”goda exempel” som en praktisk metod långt innan man började tala om storytelling som begrepp i Sverige. Och på sätt och vis föredrar jag begreppet ”goda exempel” eftersom det är tydligt vad det handlar om och vad man vill uppnå – storytelling kan uppfattas som mer diffust och mindre ärligt som metodik, i det sammanhang som vi talar om. På det sätt som mannen som ledde workshopen framställde det, och som jag tror att många uppfattar storytelling, handlar det om image och att välja ut rätt berättelser, frisera dem lite lagom, samt krydda med retorik för att göra dem intressanta och påverka mottagarna.

    Jag tror inte att vårt syfte att stödja innovation som statliga myndigheter kan göras på samma sätt och att vi bör vara uppmärksamma på detta. Det är viktigt att lyfta fram det positiva, men det är lika viktigt att nyanserat beskriva problem och hinder på väg mot framgång OCH att lyfta fram exempel på misslyckanden med analys av vad det berodde på. Detta eftersom våra syften och mål, samt målgrupper och verktyg, skiljer sig från t.ex. IKEAs eller landstingets – regeringen och dess myndigheter har ju ett mycket komplexare och bredare uppdrag.

    Det finns också en risk att vi bidrar till att lyfta vissa företag eller organisationer och ge gratis PR, på bekostnad av andra (t.ex. deras konkurrenter) genom att vid upprepade tillfällen förmedla samma historier eller exempel för ett ackumulerat antal åhörare. Vi kan bli ett verktyg för redan framgångsrika företag eller organisationer. Visst kommer vi ihåg lakritssnören, drinkglas av is och lingonfläckar, samt de organisationer som beskrevs i respektive historia under workshopen, men i statens fall är det nog inte företagen eller organisationen som vi vill att lyssnarna ska minnas i första hand, det är processen, tillvägagångssättet och resultatet. Inte alltid helt lätt att skilja på, men jag tror att man måste hålla det i minnet.

    Med en grundlig analys och val av berättelser och goda (samt dåliga) exempel, tror jag att storytellling kan vara ett fantastiskt sätt att animera diskussionen, levandegöra verkligheten för byråkrater och andra samt skapa intresse och inspiration för innovation.

    Svara på inlägget
    • Amalia Syrén

      Tack för intressanta reflektioner kring storytelling och innovation. Vad jag tänker kring begreppet är att det kanske kan ge oss en ram för hur vi kan förmedla goda exempel. Vi behöver hitta ett sätt som levandegör vad innovation är och kan föra med sig, oavsett om det handlar om en tjänst, en affärsmodell, ett sätt att organisera sig eller om en produkt.

      Sedan är det precis som du skriver oerhört viktigt att vi som representerar en myndighet har alltid en utmaning när det kommer till goda exempel som är kopplade väldigt specifikt till ett företag eller en organisation.

      Vi tar med oss dessa tankar in i våra fortsatta diskussioner.

      Vi tror, som jag skriver i inlägget, att människor är centrala för innovation och att en bra berättelse, som är sann och befolkad av människor har långlivad kraft och därmed kan vara ett bra och kompletterande verktyg i den fortsatta processen.

      Svara på inlägget
  3. Teresia Widigs Ahlin

    Första meningen i tredje stycket i inlägget ovan blev otydlig. Så här blir det tydligare. (Tror jag :-))

    ”Jag tror inte att vi som statliga myndigheter, med syftet att stödja innovation, kan göra på samma sätt och att vi bör vara uppmärksamma på detta.”

    Svara på inlägget
  4. Per Westin

    Innovation bygger mycket på att våga tänka olika, och många företag/organisationer vågar inte. Man tar den säkraste vägen. Största innovationen dom senaste åren är smartphones. Steve Job var inte i mobiltelefon branschen, hans ingång var helt annorlunda och mycket olik. Att våga sig utanför sin bransch kan vara första steget mot innovation.

    Svara på inlägget