Information: Näringsbloggen kommer att upphöra i januari 2018. Vi hänvisar istället till Näringsdepartementets sidor på regeringen.se eller följ oss på Twitter: @naringsdep

Har du frågor om detta, kontakta Näringsdepartementets kommunikationschef Tomas Engholm via e-post: tomas.engholm@regeringskansliet.se

Innovationer är ett resultat av relationer

DOIT-master class metoder hämtade ur boken TODO, Varberg hösten 2012. Foto: Mikael Göthage

DOIT-master class metoder hämtade ur boken TODO, Varberg hösten 2012. Foto: Mikael Göthage Bildrättigheter

Dagens gästbloggare är Anna Linton, projektkoordinator på Alexandersoninstitutet och projektledare för CRED – Creative Destination Halland- en mobil inkubator med anpassade processer och verktyg som har sitt ursprung inom kreativa näringar. Anna Linton är medförfattare till metodhandboken TODO – utvecklingsarbete av kreativa näringar i praktiken vars engelska utgåva lanserades i Bryssel förra veckan. Innehållet speglar inte med nödvändighet regeringens eller Regeringskansliets ställningstaganden.
När jag började som projektledare för CRED – Creative Destination Halland var det ett citat som etsade sig fast – Innovationer är ett reslutat av relationer. Ett citat som ökade min drivkraft och fick mig att lägga in en femte växel för att nå mitt mål. Jag ville vara med och utveckla Sveriges bästa inkubatorsprocesser för upplevelsebaserade bolag! En idé som tog sin utgångspunkt i en mobil inkubator som understöddes av ett nätverk av entreprenörer, bolag och andra aktörer. Helt enkelt en mötesplats för kreativa näringar i syfte att sälja och paketera alla grymma innovationer på en nationell och internationell marknad.

Vi började från noll – jag och min kollega Anders över en kopp kaffe på Campus Varberg för drygt 3 år sedan. Vi hade båda en bra magkänsla att med riktigt bra kreativa processer, gränsöverskridande möten och mötesplatser med nya former av affärsutvecklande verktyg skulle vi komma hur långt som helst. Men vi behövde göra det tillsammans med andra som tänkte som oss, göra det på nya sätt och vi insåg redan från början att det skulle kräva mycket arbete så vi bestämde att vi skulle ha roligt medan vi arbetade.

Jag började med att läsa FUNK-boken, kliade mig lite i huvudet och funderade på hur vi faktiskt skulle få dessa fyra block (forskning, utbildning, näringsliv och kultur) att mötas, gilla varandra och skapa nya idéer och affärer tillsammans. Näst efter det ringde jag Max Valentin på Fabel som citerade en entreprenörskapsprofessor på Stockholms Universitet ”Anna, innovationer är ett resultat av relationer”. Därefter satte vi igång – att skapa relationer. Vi bjöd ner Sveriges bästa personer som arbetat med både mötesplatsutveckling och inkubatorsverksamhet till en workshop i Varberg för två dagars intensivt utvecklingsarbete och fokus på Varberg, Halland och HUR vi skulle förverkliga vår vision. Varberg är ett av Sveriges bästa surf-städer och detta blev vår språngbräda. Vi lärde oss surfa, bjöd in två surfare till oss för att dela vårt kontor och för att lära känna kulturen. Med hjälp av Alexandersoninstitutets utvecklingsprojekt och tillsammans med surf-branschen, Event
Managementutbildningen
och Hallands Kulturhistoriska museum utvecklade vi på två år Västsveriges skönaste sommarkick-off och självklara mötesplats för kustkultur. För många besökare var detta ett tredagars event som heter Coastal Culture men för oss ett årligt utvecklingsarbete – en plattform för innovation, medskapande och destinationsdesign.

Bild från Coastal Culture. Foto: Mikael Göthage

Bild från Coastal Culture. Foto: Karin Linde Bildrättigheter

Till den årliga processen behövde vi ett komplement till den klassiska affärsplanen. För att ta de faktiska drömmarna, visionerna och affärerna till nästa nivå utvecklade vi tillsammans med kreatörer, forskare och affärsutvecklare en affärsidévänlig kaffebar som tar kreatören genom en process med hjälp av crowd-coachning och 5 olika mindmaps. Sedan starten har drygt 100 bolag utvecklat både sig själva och sina affärer genom processen CRED Business Lab och CRED har fått utveckla ett nätverk med ca 400 nya relationer. Omnämnda metoder och även andra goda metoderna samlade vi i en bok som fick namnet ”TODO-utvecklingsarbete av kreativa näringar i praktiken”. Boken lanserades på Generatorkonferensen i Norrköping 2011 och är på ett sätt – vårt sätt att ge tillbaka – alla de goda exempel och metoder vi fått ta del av i kombination med de vi utvecklat själva. Boken är en uppmaning och ett inspirationskitt till alla affärsutvecklare, process och projektledare, eldsjälar, offentliga
tjänstemän och politiker runt om i Sverige – till att börja göra och dela er kunskap!

Vad var det egentligen som hände?
Jo, vi lyssnade på andras goda exempel. Vi bjöd in, testade och har hela tiden haft ett tydligt fokus på att lära genom att göra. Delaktighet har varit viktigt under hela vårt utvecklingsarbete och vi har
arbetat nära användaren – både i utveckling av mötesplatser och nya affärsutvecklingssystem. Det är inte alltid lätt, det krävs en hel del energi och många gånger skapar den byråkratiska och offentliga spelplanen stor frustration. Regionalt utvecklingsarbete är ett ständigt ”work in progress”. Du blir aldrig helt färdig, arbetet fortsätter och förhoppningsvis utvecklas det mot en allt högre nivå.

Vi har varit måna om vår kommunikation – att hitta nya sätt att attrahera kreatörer. Vi har hittat innovativa lekrum i de mötesplatser vi byggt och de kreativa processerna har tagit idéer till handling, nya affärsområden och innovationer. Vid varje möte har vi haft ett tydligt fokus på att skapa en skön känsla, få personer från olika områden att arbeta tillsammans och därigenom gilla och skapa förtroende för varandra.

BRYSSEL – lansering av engelsk version av TODO
3 år senare – den 26 februari står CRED i Bryssel tillsammans med Generator Sverige för att lansera boken TODO på engelska. Intresset är stort. Ett 50-tal personer från 14 länder sitter i publiken på Sweden House för att ta del av på våra erfarenheter hur vi arbetar med kreativa näringar på en nationell, regional och lokal nivå. Bland deltagarna fanns Dorota Nigge från DG Culture and Education och Carsten Schierenbeck från DG Enterprise som gillar vårt förhållningssätt, att det inte bara handlar om kreativa näringar utan ett nytt sätt att arbeta: bra möten, deltagande och nya processer.

Lansering av metodhandboken TODO i Bryssel. Foto:Mikael Göthage

Lansering av metodhandboken TODO i Bryssel. Foto:Mikael Göthage Bildrättigheter

Dagen efter var vi inbjudna att presentera goda exempel och lärdomar gällande internationalisering för Europakommissionens arbetsgrupp Working Group of Member States Experts, OMC som i år fokuserar på just på internationalisering och export av kreativa näringar. Jag får nästan nypa mig i armen – det är fantastiskt kul att få kliva in i ett av kommissionens konferenscentrum på rue Froissart. Med stor entusiasm berättar jag och Johanna på Generator Sverige om beprövade svenska metoder, lärdomar och tankar om framtiden. Vad behövs för att skapa förutsättningar för att kulturella och kreativa sektorn ska kunna exportera och bli framgångsrik på utländska marknader? Ökad kunskap om nya affärsmodeller baserade på en upplevelse snarare än en produkt, en ökad förståelse inom den offentliga infrastrukturen kring hur vi arbetar innovativt, processorienterat och gränsöverskridande.

Vi behöver tillgång till mer kapital och utmana de traditionella finansieringsstrukturerna med nya exitstrategier. Vi behöver testa nya affärsmodeller, laborera och erbjuda ett professionellt europeiskt nätverk och en plattform där kreatörer kan möta andra bolag, kunder, samarbetspartners och myndigheter för att möjliggöra större affärer. Riktigt bra möten helt enkelt där rätt personer möts och en bra support när du väl är igång. Vi behöver även förenkla information om regler och allt praktiskt du ska veta när affären väl är igång. Detta är ju inget unikt för de kreativa näringarna men med rätt kommunikation och med hjälp av kreativa processer tror jag att vi kan öppna upp systemet och underlätta för alla näringar. Rummet fylls av energi, nyfikna och relevanta frågor och den 30-minutersslot vi blivit lovade blev till en hel timmes frågestund. Jorma Sarv från kulturdepartementet i Estland uttryckte sig till och med i termer av att ”Ni i Sverige ligger verkligen steget före”. Vilket såklart är riktigt smickrande – taggande och energigivande för att fortsätt göra ännu bättre grejer – för vi är verkligen inte klara. Vi har bara börjat. Börjat skapa förutsättningar för innovationer genom nya relationer.

Presentation av TODO i Bryssel för OMC-gruppen. Foto: Mikael Göthage

Presentation av TODO i Bryssel för OMC-gruppen. Foto: Mikael Göthage Bildrättigheter

Vad händer nu?
CRED har precis kickat igång sitt prototyplabb för bolag som vill testa nya former av proaktiv marknadsföring och testa nya affärsmodeller. Vi är på god väg att sy samman säcken, utveckla de båda ingångarna vi hade då vi började – mötesplatser och inkubator till en riktigt spännande modell för destinationsdesign. Den tar oss bortom de kreativa näringarna till en destinationsutvecklingsprocess och kollektiv prestation som drivs med hjälp av kreativa processer, innovationsförmåga och relationer mellan privata och offentliga organisationer, kultur, näringar och akademi. Varberg blir vår
testbed och event vår metod. Min och Anders startsträcka och första möte på Alexandersoninstitutet har utvecklats till ett gigantiskt nätverk med spännande relationer av människor som vill skapa nytt tillsammans och gärna delar med oss av.

Med glädje och kreativa processer kan vi ta detta hur långt som helst!

Anna Linton, projektledare CRED – Creative Destination Halland.

(TODO är utgiven av Alexandersoninstitutet i samarbete med Generator Sverige och Creative Destination Halland. Skriven av Anna Linton och Jonas Michanek, Idélaboratoriet.)

Kommentera

1 kommentar

Första gången du kommenterar på Näringsbloggen kommer kommentaren att godkännas av moderator innan den visas. Du måste följa Näringsbloggens netikett när du kommenterar.

Genom att klicka på knappen Skicka samtycker du till att kakor används.

E-postadressen visas inte publikt