Information: Näringsbloggen kommer att upphöra i januari 2018. Vi hänvisar istället till Näringsdepartementets sidor på regeringen.se eller följ oss på Twitter: @naringsdep

Har du frågor om detta, kontakta Näringsdepartementets kommunikationschef Tomas Engholm via e-post: tomas.engholm@regeringskansliet.se

Vems idé är det egentligen?

Skandinavisk design – från idé till lönsamhet

Deltagare på eventet Skandinavisk design – från idé till lönsamhet Foto: Passion for Business Bildrättigheter

Dagens gästbloggare är Moa Quist, webbredaktör på Företagarna. Innehållet speglar inte med nödvändighet regeringens eller Regeringskansliets ställningstaganden.

Stockholm Fashion Week har precis avslutats och under eventet ”Skandinavisk design – från idé till lönsamhet” samlades ett hundratal kvinnor och en handfull män för att få tips och råd, möjlighet att träffa experter och andra som går i tankarna att ta patent på sin idé.

Det har aldrig varit så lätt som nu att marknadsföra sina egna idéer digitalt – men även att ta in idéer och finansiering från utomstående genom crowdfunding och crowdsourcing. Jag tror att det till stor del är så vi kommer att skapa innovationer i framtiden.

Genom sociala medier kan man få in mycket återkoppling med små medel men desto mer passion. Det är en strategi som Malin Andren, grundare av By Malina, använde sig av. Hon startade inte sitt företag utifrån en dröm, utan för att hon efter fyra år i Hongkong såg att det fanns ett hål att fylla på den svenska marknaden för långklänningar.

– I början producerade jag klänningar och gav bort till personer jag tyckte var bra, inte bara till kända personer. Man har inte råd att annonsera i början, berättar Malin.

Under eventet, som arrangerades av Passion for Business och Företagarna, diskuterades innovationsprocessen och den nya marknadsmodellen som växer fram – där även större företag i ett mycket tidigt skede av innovationsprocessen tar in en referensgrupp av kunder som får tycka till om skisser. Just denna kväll presenteras resultatet av det genom en förhandsvisning av den nya bilmodellen Volvo XC90.
– De känner att de varit med och designat och att deras input har varit extremt viktigt i produktutvecklingen, berättar Maria Uggla, Volvos chefdesigner för färg och material.

Panel på eventet Skandinavisk design – från idé till lönsamhet

Panel bestående av från höger: Karin Söderlind, medgrundare och vd Dagmar, Malin Andrén, grundare och designer By Malina, Henrik Wistam, delägare advokatfirman Lindahl, Elisabeth Thand Ringqvist, vd Företagarna, Pia Hogman från IPQ och Maria Uggla, designer på Volvo. Foto: Passion för Business Bildrättigheter

Idag vill människor vara med och bidra, det menar även Företagarnas vd Elisabeth Thand Ringqvist.
– Det finns en bra framtid för globala spelare och för de som är väldigt nischade – nördarna.

Samtidigt innebär det nya utmaningar och möjligheter när det kommer till immaterialrätt, patent- och skyddsstrategier. Om man ens ska ta patent? När Teslagrundaren Elon Musk i våras släppte elbilsföretagets patent fritt öppnade det för fler aktörer och en större marknad som gynnar såväl samhället som Tesla. På liknande sätt tar Volvo inte patent på all säkerhetsinnovation, då de menar att säkerhet är så viktig att det ska kunna kopieras och det blir good will för dom.
– Jag tror att detta är något vi kommer att se mer av i framtiden, menar Pia Hogman, som jobbar med immaterialrätt på IPQ.

Men det är trots allt i de små företagen de flesta innovationerna sker och där skapas hela fyra av fem nya jobb i Sverige. Flera företagare delar sin väg från idé till lönsamhet under kvällen. Det svenska klädföretaget Dagmar som drivs av tre systrar är ett av dessa. En framgångsfaktor för dem har varit att fokusera på olika styrkor.
– Det hade varit svårt om alla tre skulle designa, säger Karin Söderlind, CEO Dagmar.

Men för att företaget ska fortsätta att vara innovativt är det är inte alltid entreprenören som är den bästa företagsledaren.

– Fundera på om du ska ta ett steg tillbaka – eller kanske ska vara vd men ta in någon som kör HR-frågor? Sedan kan man starta ett nytt företag. Vi har mycket trögare marknad i Sverige än i många andra länder. Det är få som säljer sina företag här, berättar Elisabeth Thand Ringqvist.

Företagarna som organisation stödjer dessa entreprenörer på flera sätt – genom nätverksmöjligheter med andra företagare, hjälp med de försäkringar man behöver och genom att jobba på den politiska sidan med att uppmärksamma branschproblem. Företagarna jobbar för att det ska vara enkelt för småföretag att få gemensam patent i Europa. Men det finns lokala handelshinder.

Ebba Blitz modererade eventet

Ebba Blitz modererade eventet. Foto: Passion for Business Bildrättigheter

En återkommande fråga är när det lämpligt att ta patent och mönsterskydd?
– Det viktiga är inte att det går , utan vad ska du ha skyddet till. Applicera de olika rättigheterna på företaget och fundera på vilka som ger nytta, cashflow och leder mot ditt mål? Ta ett steg tillbaka och titta på kedjan. Kanske är det i relationen, distributionen, eller produkten? säger Pia Hogman, IPQ.

Advokaten Henrik Wistam, delägare i Lindahl, tycker det är intressant hur flödena av information går till i den moderna marknadsmodellen.

– När många bidrar, vem är det då som gjort produkten? Någonstans skapas alltid en rättighet. De som bidragit med input vill ha rättigheter, då är det viktigt att ha koll på vad som gäller i ditt fall.

Men en sak är att ha en rättighet, en annan att använda sig av den för att få sina pengar. Ett sätt som Företagarna hjälper medlemmarna på är genom kostnadsfri juridisk rådgivning i dessa fall.

Enligt en rapport från EU-kommissionen pekas Sverige ut som en innovationsledande nation. Ett grundproblem som många dock gör är att de gör stora investeringar i att skydda sin design, men de utnyttjar inte möjligheterna att kommersialisera skyddet.

– Man glömmer ofta bort att man kan licensera ut det man inte använder eller tjäna pengar på att folk kopierar en, tipsar Henrik Wistam.

Sammantaget gav eventet bra inspiration och man inser att det blir allt viktigare att kunna agera snabbt och vara beredd att ompröva och utveckla sin ursprungliga idé efter kundernas feedback.

Moa Quist

Moa Quist

MoaQuist är webbredaktör på Företagarna. Foto: Andreas Eklund Bildrättigheter

 

Kommentera

1 kommentar

Första gången du kommenterar på Näringsbloggen kommer kommentaren att godkännas av moderator innan den visas. Du måste följa Näringsbloggens netikett när du kommenterar.

Genom att klicka på knappen Skicka samtycker du till att kakor används.

E-postadressen visas inte publikt

  1. Pingback: Innovation, patent och skandinavisk design | Moa Quist