En inspirerande dag om kollektivtrafiken

 

Dagens gästbloggare är Charlotte Wäreborn Schultz, VD för Svensk Kollektivtrafik. Hennes inlägg utgår från henne och hennes organisations egna infallsvinklar och erfarenheter. Innehållet speglar inte med nödvändighet regeringens eller Regeringskansliets ställningstaganden.

Pensionärer som tar sig till banken, apoteket, affärer och till vänner som bor en bit bort. Ungdomar som får gemensam skjuts till träningen. Kulturella aktiviteter i närmsta tätorten – teater, bio och restaurangbesök. Allt detta har blivit enklare sedan Byabussen kom till Kölsillre – en lösning för glesbygden där byns innevånare själva organiserar sin egen kollektivtrafik med hjälp av en minibuss.

När kollektivtrafikbranschen samlades till Nationell Inspirationsdag den 27 mars på Berns Salonger gjorde vi det för att summera den senaste tidens framsteg och för att följa upp utvecklingen mot det branschgemensamma målet att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel.

Vi pratade förstås siffor, statistik och procentsatser, men vi tittade också på ett antal goda exempel på innovationskraft och samverkan i branschen. Deltagarna röstade fram två vinnande goda exempel, varav Byabussen var det ena. Det påminner oss om att kollektivtrafik i slutändan handlar om människor, deras behov och önskningar, om valfrihet, mobilitet och makt över sitt eget liv.

Jan Carlzon, tidigare VD på SAS, höll ett tankeväckande tal på Nationella Inspirationsdagens förmiddag. Han berättade om den utveckling som SAS gjorde under hans ledning. När han tog över hade kunderna tappat förtroende för företaget, trots att de var ett av världens tekniskt mest framstående flygbolag.

-  Då sa vi till våra anställda att vi brukade flyga flygplan, och det gjorde vi väldigt bra, men nu måste vi lära oss hur man flyger människor, berättar Jan Carlzon.

Det öppna marknadstillträdet är en av de externa faktorer som kan komma att öka konkurrensen i branschen och därmed skapa förutsättningar för ökat servicefokus. Vid Inspirationsdagen var två experter på avreglering inbjudna – Didier van de Velde och Gunnar Alexandersson. De pratade om marknadsöppningen både ur ett nationellt och internationell perspektiv. Här finns deras presentationer att ladda ner.

Något annat som också kan påskynda utvecklingen mot resenärsfokus är att göra det enkelt för externa partner att få tillgång till öppen data om kollektivtrafik. Öppen data är en förutsättning för att skapa kreativa tjänster som bygger på att information kombineras på nya sätt.

Syftet med Trafiklab är just detta och en av deras viktigaste aktiviteter har varit att anordna TravelHack – en 24-timmarstävling för att ta fram kreativa tjänster för hållbart vardagsresande. Trafiklab vann förra året en Guldmobil för årets offentliga tjänst. På Nationella Inspirationsdagen utsågs Trafiklab och TravelHack till det vinnande goda exemplet i kategorin Goda Intentioner.

-Vi är otroligt glada för priset och över att branschen ser kraften med öppen trafikdata. Samtidigt vill vi tacka alla kreativa utvecklare som visat på möjligheterna när data släpps fritt, sa Elias Arnestrand, affärsutvecklare på Samtrafiken efter prisutdelningen.

Läs mer om pristagarna och Nationella Inspirationsdagen här.

Charlotte Wäreborn Schultz

Kommentera

1 kommentar

Första gången du kommenterar på Näringsbloggen kommer kommentaren att godkännas av moderator innan den visas. Du måste följa Näringsbloggens netikett när du kommenterar.

E-postadressen visas inte publikt

Genom att klicka på knappen Skicka samtycker du till att kakor används.

  1. Pingback: Ministern i media | Transport