Infrastruktur är hett, hett, hett bland politikerna

Alla partier har infrastrukturen högst upp på agendan i dag, sa Håkan Norén, ordförande i Maskinentreprenörerna, när han inledde Stora Infradagen 2012. Och så rätt han hade – i alla fall den här dagen. Det var nämligen en riktigt politikertät samling talare på årets stora infradag.

Debatten mellan infrastrukturministern och Håkan Juholt var nog en stor publikdragare – men av förklarliga skäl blev den inte av. Andra politiska händelser kom i vägen och det blev en sista minuten-ändring i programmet.  Anders Ygeman, socialdemokratisk riksdagsledamot och ordförande i Trafikutskottet, fick ta Juholts plats – den här dagen.

Catharina Elmsäter-Svärd var först ut av politikerna och hon redogjorde för regeringens arbete under rubriken: Strålande tider för infrastrukturen! Hon betonade bland annat vikten av att rusta upp och vårda det vi har, att vi behöver ha ett bra planeringssystem för våra infrastrukturprojekt och att vi måste tänka transportslagsövergripande. ”Vi ska komma fram i tid – det är för mig framtid”, avslutade hon sitt anförande.

När Ygeman intog scenen gjorde han det under samma rubrik. Han vurmade bland annat för höghastighetstågen och påpekade att vi låg långt efter i Sverige. Ygeman menade också att ett införande av vägslitageavgifter för tunga lastbilar är ett sätt att komma åt miljöproblemet. I den efterföljande debatten var dock båda eniga om att det borde ha gjorts mer tidigare för det svenska järnvägsnätet.

Längre ner på agendan stod Miljöpartiets Åsa Romson och Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt. De höll var sitt anförande med ett miljöperspektiv på infrastrukturfrågorna. I den efterföljande debatten sa Åsa Romson bland annat nej till höjda banavgifter och Jonas Sjöstedt menade att det kan vara klokt att låna till investeringar.

Ja, man kan inte annat än hålla med Håkan Norén om att infrastrukturen är en het fråga hos politikerna. Och inte bara på Stora Infradagen. 

 

Nu kan du se webbsändningen från Stora Infradagen 2012 på SVT Play.

Kommentera

8 kommentarer

Första gången du kommenterar på Näringsbloggen kommer kommentaren att godkännas av moderator innan den visas. Du måste följa Näringsbloggens netikett när du kommenterar.

E-postadressen visas inte publikt

Genom att klicka på knappen Skicka samtycker du till att kakor används.

  1. Lars Holmqvist

    Om man ser till Trafikverkets kapacitetsutredning ser det ut som om IBAB är en konkurrent till Trafikverket. Både Trafikverket och IBAB förvaltar järnväg åt staten och den nationella järnvägen ska betraktas som ETT järnvägssystem. Jag hoppas infrastrukturministern är medveten om detta.

    Svara på inlägget
  2. Pingback: Politikertätt på Stora Infradagen | MyPress.SE - Universal News Agency

  3. Bengt Sörlin

    Det är tråkigt att se hur lite hänsyn som tas till södra Norrlands inlands behov av upprustning av delen Nyland Långsele av Ådalsbanan. Med stigande drivmedelspriser samt företagens ansträngningar att styra om sina transporter på järnväg är det avgörande hur denna fråga hanteras.

    Svara på inlägget
  4. Bengt Bönström

    Riksrevisionens oro och anmärkningar måste tas på största allvar!
    OPS är i sig tveksamt, men när det som i Västlänken förvandlas till OOS behöver man inte ens tveka…
    Järnvägens dokumenterade flaskhals med F, nämligen avsaknad av sund finansiering, får helt enkelt inte kreativa, fiskala akrobater lösa! Det är strikt ”järnvägens” sak! (Produkten ska självklart vara så marknadsanpassad, så hållbar, att banavgifter täcker rörliga kostnader, inkl. avskrivning inom ekonomiska livslängden.)
    Vi, ägarna, ska genom politikerna ställa krav! (Nu är det tvärt om…) Ansvar ska kunna utkrävas!

    Svara på inlägget
  5. Jonas Persson

    Trevligt och öppet initiativ med en blogg i ämnet.
    Ser att många inlägg där järnvägen.
    Vänligen glöm inte bort oss som ligger i ytterkanten och är i stort behov av infrastruktur för att möjliggöra, eller snarare sagt är helt beroende av infrastruktur för att kunna möjliggöra en regional utveckling.
    Ur en tillgänglighetsaspekt har våra positioner under många år succesivt blivit sämre.

    Jonas Persson
    Sälen Trysil Idre Airport

    Svara på inlägget